VW

Bril

Prijs: 52900

Gegevens

  • Bouwjaar: 1950
  • KM. Stand: 71336 km.
  • Brandstof: Benzine
  • Deuren: 2
  • Motor: 1200 cc
  • Vermogen: 24.5 PK
  • Transmissie: Handgeschakeld
  • Carrosserie: Hatchback

Uiterlijk

  • Kleur: Bruin
  • Lak: Normaal
  • Bekleding: Stof
  • Kleur Interieur: Beige

Omschrijving

Deze unieke Kever in de kleur L51 bordeauxrood is oa uitgevoerd met kabelremmen en originele radio.
Auto heeft matching numbers.
Fotoreportage van de restauratie aanwezig.

De Kever was een combinatie van ideeën, die door Ferdinand Porsche werden samengebald toen hij van Adolf Hitler opdracht kreeg om een auto voor het volk te ontwerpen. Grote delen ervan zijn echter niet door Porsche, maar door Béla Barényi en/of Erwin Komenda ontworpen. Beiden claimen de oorspronkelijke bedenker van het concept te zijn. Volgens anderen zou de Hongaar Josef Ganz de ontwerper zijn. Het blijft vooralsnog onduidelijk wie de werkelijke bedenker was van het concept.

De kenmerkende luchtgekoelde viercilinderboxermotor van de Kever, die achterin is geplaatst, werd ontworpen door Franz Reimspiess. Hitler maakte het mogelijk tot productie over te gaan, maar doordat de fabriek al snel voor de oorlogsindustrie werd ingeschakeld was er weinig mogelijkheid om de Kever als volksauto te introduceren. Het concept werd meer als propagandamiddel voor Kraft durch Freude gebruikt. Pas na de oorlog kwam de productie echt van de grond.

De eerste prototypen hadden geen achterruit. Bij het testen werd hierover geklaagd en werden er twee kleine ruitjes geplaatst. De ruitjes leken een beetje op de glazen van een bril, en daarom worden de eerste Kevers wel Brilkevers genoemd.

Opties